9. stycznia 2020 roku odbył się etap podstawowy XXXV Olimpiady Wiedzy Ekologicznej.

Zgodnie z regulaminem do etapu okręgowego zakwalifikowały się:

  1. 1. Kubera Gabriela, klasa IF
  2. 2. Więcek Paulina, klasa IFG

Życzymy sukcesów w etapie okręgowym, który odbędzie się w kwietniu w Poznaniu.

Opiekun: Maria Dembińska, Danuta Zaremba

MD

Dzień dobry,

dobiega końca ogólnopolski, otwarty etap rekrutacji do programu edukacyjno-stypendialnego ADAMED SmartUP. Uzdolniona młodzież ze szkół ponadpodstawowych ma dzięki niemu szansę na udział w atrakcyjnym obozie naukowym, udział w indywidualnych konsultacjach i na uzyskanie stypendium finansowego w wysokości 40 tys. zł.

Więcej informacji na temat programu i rekrutacji dostępnych jest pod linkiem: Gra o stypendium i udział w obozie naukowym ADAMED SmartUP 

Rekrutacja ma wieloetapowy charakter - by przejść dalej i mieć szansę na udział w rozmowach kwalifikacyjnych uczniowie muszą w wziąć udział w innowacyjnej grze on-line, w ramach której przygotowano do rozwiązania szereg zagadek naukowych. Gra pozostaje otwarta dla wszystkich zainteresowanych do 15 stycznia 2020 roku.

Pozdrawiam

Mikołaj Rutkowski
Biuro prasowe programu ADAMED SmartUP
tel. 572 660 023
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

09 stycznia 2020 roku odbędzie się ETAP SZKOLNY XXXV OLIMPIADY WIEDZY EKOLOGICZNEJ

 TEMATYKA OLIMPIADY

Tematyka Olimpiady obejmuje i poszerza wiedzę z zakresu treści podstaw programowych biologii oraz wiadomości związane z szeroko pojętą ekologią, a także z ochroną i kształtowaniem środowiska zawartych w podstawach programowych innych przedmiotów szkół ponadgimnazjalnych, zwłaszcza geografii, chemii, fizyki. Na każdym etapie eliminacji od uczestników wymagana jest znajomość bieżących podstaw prawnych ochrony środowiska oraz aktualności prasowych, radiowych i telewizyjnych związanych z ekologią i środowiskiem przyrodniczym w Polsce i na świecie. Szczególny nacisk kładziony jest na wiedzę z następujących dziedzin:

  • ekologia klasyczna,
  • woda i ich ochrona,
  • gleba i ich ochrona,
  • gospodarka rolna i leśna,
  • żywność i zdrowie,
  • ochrona przyrody,
  • powietrze i jego ochrona,
  • gospodarka odpadami,
  • hałas, wibracje, promieniowanie i skuteczna ochrona przed nimi,
  • aktualne zagadnienia społeczno-gospodarcze związane z ochroną i kształtowaniem środowiska.

Literatura zalecana przez Komitet Olimpiady Wiedzy Ekologicznej w załączniku.

Zgłoszenia udziału w olimpiadzie do 8 stycznia 2020 r. do nauczycieli biologii: M. Dembińskiej D. Zaremby.

            Literatura zalecana:

            Andrzejewski R., Falińska K.(red.) 1996- Populacje roślin i zwierząt-studium porównawcze, PWN,                         Warszawa.

  1. Borowski G.(red.) 2010 Leksykon ekoinżynierii PTIE, Warszawa.
  2. Campbell  N.A,, Reece J.H., Urry L.A. i in. 2013 Biologia , Rebis, Poznań.
  3. Chełmiński W. 2001- Woda, zasoby, degradacja i ochrona, PWN, Warszawa.
  4. Dobrzańska D., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2010- Ochrona środowiska przyrodniczego , PWN, Warszawa.
  5. Elektroniczny Atlas Środowiska Polski -2001-GRiD, Warszawa.
  6. Falencka-Jabłońska M.(red.) 2007- Drzewa wokół nas czyli tajemnice, które warto poznać Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Babice Stare.
  7. Falencka–Jabłońska M. 2013-(red.) Zbiór zestawów pytań XXIV-XXVIII Olimpiady Wiedzy Ekologicznej – Materiały pomocnicze do realizacji programów ekologii i ochrony środowiska w szkołach ponadgimnazjalnych – ABL Poligrafia, Warszawa.
  8. Falińska K. 2012-Ekologia roślin PWN, Warszawa.
  9. Gore A. Niewygodna prawda 2007- Sonia Draga, Katowice.
  10. Greszta J., Gruszka A., Kowalkowska M.-2002- Wpływ imisji na ekosystem wyd. Śląsk, Katowice.
  11. Grochowski W.1992-Las skarbiec człowieka Fundacja Wyd. Upowszechniania Wiedzy Tech., SITL i D. Warszawa.
  12. Kalinowska A. 2003 Ekologia wybór na nowe stulecie Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa.
  13. Kozłowski S. 2002-Ekorozwój wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa.
  14. Krebs Ch. 2011-Ekologia, PWN, Warszawa.
  15. Kunachowicz H., Czarnowska-Misztal B. 2000-Zasady żywienia człowieka, W S i P, Warszawa.
  16. Lewandowski W.M. 2006- Proekologiczne odnawialne źródła energii Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  17. Louv R. 2014-Ostatnie dziecko lasu- Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury, Relacja, Warszawa.
  18. Małachowski K. 2011-Gospodarka a środowisko i ekologia, PWN, Warszawa.
  19. Manahan S.E. 2013-Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa.
  20. Ochrona Środowiska 2018 -GUS, Warszawa.
  21. Popkiewicz M.2015- Świat na rozdrożu, Sonia Draga, Katowice.
  22. Pyłka-Gutowska E. 2004-Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, Wrocław.
  23. Radecki W.(red.) 2009- Opłaty i kary pieniężne w ochronie środowiska –komentarz do przepisów ustaw- Difin, Warszawa.
  24. Spitzer M.-2015 Cyfrowa demencja –W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Dobra Literatura, Słupsk
  25. Weiner J. 2003- Życie i ekologia biosfery, PWN, Warszawa.
  26. Wohlleben P. 2016 – Sekretne życie drzew-Otwarte, Kraków.
  27. Wohlleben P. 2017-Duchowe życie zwierząt-Otwarte, Kraków.

W minionym tygodniu zakończył się konkurs na najpiękniejsze atrybuty adwentowe, organizowany przez nauczycieli języka niemieckiego - Aleksandrę Gondek-Sujkę, Monikę Krupkę-Wojciechowską, Jarosława Lemanowicza. W kategorii najpiękniejszy wieniec adwentowy 1. miejsce ex aequo zajęły Agata Glonek (2f), Jowita Patalas (2e) i Julia Wiśniewska (1eG). W kategorii najpiękniejszy kalendarz adwentowy 1. miejsce ex aequo zajęły Weronika Krzyszka (1b) i Julia Wiśniewska (1fG).

Gratulujemy!

JL

Jak co roku zimą grupa naszych uczniów uczestniczyła w warsztatach językowych, tym razem w Dusznikach Zdrój. Warsztaty pozwoliły rozwinąć najbardziej cenione w chwili obecnej umiejętności społeczne - umiejętność autoprezentacji, bycia liderem oraz pracy w zespole. Zajęcia były prowadzone w formie interaktywnych warsztatów, gier symulacyjnych i praktycznych ćwiczeń.

Opiekę na projektem pełniły Joanna Mockało i Małgorzata Ochodek.

MO, JM

Jest mi niezmiernie miło poinformować, że uczniowie: DOMINIKA MICHALAK, WIKTORIA KĘDZIA ORAZ HUBERT PISZCZEK z KLASY 1eG zwyciężyli dnia 6 grudnia 2019 roku w szkolnym etapie VI edycji ogólnopolskiego konkursu TURBOLANDESKUNDE – WĘDRÓWKA PO KRAJACH NIEMIECKIEGO OBSZARU JĘZYKOWEGO – SZWAJCARIA i tym samym zakwalifikowali się do etapu regionalnego tego konkursu, który odbędzie się w marcu 2020 roku. Serdecznie Wam gratulujemy i życzymy wytrwałości w kolejnych przygotowaniach.

Konkurs odbywa się pod patronatem Międzynarodowego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego (IDV) oraz przy wsparciu Goethe Institut w Krakowie i Warszawie.

Podczas konkursu realizowane są następujące cele:

  • rozbudzanie i pogłębianie zainteresowania krajami niemieckojęzycznymi,
  • propagowanie wychowania proeuropejskiego,
  • rozbudzanie otwartości na inne kultury,
  • krzewienie ducha tolerancji i szacunku wśród uczniów,
  • doskonalenie umiejętności i wykorzystywania technologii komputerowej i informacyjnej do poszerzania i prezentacji własnej wiedzy,
  • rozwijanie kapitału społecznego młodych ludzi,
  • doskonalenie umiejętności prezentacji własnych osiągnięć i współpracy w grupie,
  • przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia językowego,
  • przyzwyczajanie uczniów do sprawdzania swojej wiedzy i umiejętności poprzez udział w konkursach.

Trzymamy za Was kciuki!!!

Opiekunowie konkursu – nauczyciele języka niemieckiego: Monika Wojciechowska-Krupka, Aleksandra Gondek-Sujka, Jarosław Lemanowicz

AG-S

 

29. listopada 2019 r. odbył się II etap Konkursu Matematycznego "Supermatematyk". Naszą szkołę reprezentowali:

- w kategorii klas pierwszych:Marek Szypura (IbG), Krzysztof Kleszcz (Ib), Marek Rewoliński (IbG), Martyna Budniok (If), Bogumiła Giełczyk (IbG), Alicja Piwowarska (IbG), Maciej Smętkowski (IbG), Maciej Strzałkowski (IfG), Wiktor Dzidziul (Ib), Diana Lubińska (IbG), Roksana Wolińska (IbG), Gabriela Kubera (If), Daniel Wyczachowski (IbG), Martyna Duraj (Ie), Jędrzej Ciechanowski (IbG),

- w kategorii klas drugich: Jakub Grabowski (IIb), Magdalena Mikołajczyk (IIb), Jakub Nowacki (IIb), Natalia Niedźwiedzka (IIb), Filip Kozłowski (IIb), Wiktoria Karczewska (IIb), Łukasz Bosy (IIb), Anna Kierszka (IIb), Wojciech Ponichtera (IIa).

W międzyczasie dotarły do nas informacje o progach punktowych, decydujących o awansie do kolejnego etapu konkursu. Przedstawiają się one następująco:  26 punktów dla klas pierwszych, 28 punktów dla klas drugich.

Awans do III etapu uzyskali:

- w klasach pierwszych: Gabriela Kubera, Marek Szypura, Wiktor Dzidziul, Bogumiła Giełczyk, Daniel Wyczachowski, Maciej Smętkowski, Krzysztof Kleszcz, Marek Rewoliński, Jędrzej Ciechanowski, Alicja Piwowarska oraz Martyna Duraj,

- w klasach drugich: Jakub Grabowski, Jakub Nowacki, Anna Kierszka, Filip Kozłowski, Magdalena Mikołajczyk.

III etap odbędzie w lutym. Na razie więcej nie wiadomo.

Wszystkim dziękujemy za zaangażowanie, osobom, które awansowały dalej życzymy sukcesów, poprzedzonych dobrze wykonaną pracą. Oczywiście składamy serdeczne gratulacje.

BD

W ramach projektu "Razem dla Niepodległej" uczniowie z naszej szkoły - Martyna Lorenz, Marcelina Ogrodnik, Dawid Pohl, Jacek Spichalski i Michał Kowalski - wzięli udział w grze miejskiej "Ślady upamiętnienia Powstania Wielkopolskiego w Pile". Zadaniem uczestników było odnalezienie na terenie miasta kilku symbolicznych miejsc związanych z Powstaniem Wielkopolskim. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem wykonywali zadania, które czekały na nich na ulicach, skwerach i w budynkach. Po każdym poprawnym rozwiązaniu otrzymywali element puzzli, które złożyły się w widokówkę budynku po byłym konsulacie RP. Ostatni etap postawionej przed nimi misji odbył się w czytelni PiMBP w Pile, gdzie czekał słodki poczęstunek i nagrody. Organizatorem i fundatorem nagród była Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Pile.

JD
 
 
 
 
 
Uczennice klasy 2d - Olga Gorączkowska i Pola Michalska po mistrzowsku recytowały poezję Miłosza i Mickiewicza podczas otwarcia wystawy "W mojej ojczyźnie, do której nie wrócę..." zorganizowanej w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Pile. Uczennice uczestniczyły także w wieczorze poetyckim "Poetycko, wielojęzycznie, wielokulturowo", gdzie mogły posłuchać o losach pilan urodzonych na Kresach. Zarówno wystawa, jak i wieczór poetycki odbyły się ramach III Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej. Aktualnie wystawa "Poezja Kresów" znajduje się na tablicy koło biblioteki szkolnej.
Zapraszamy do częstowania się poetyckim słowem.
 
JD
 

W piątek, 22. listopada 2019r. w Młodzieżowym Domu Kultury w Pile odbyło się uroczyste podsumowanie XIX Olimpiady Ekologicznej Powiatu Pilskiego oraz Olimpiady Ekologicznej Subregionu Północnej Wielkopolski. Uczniowie naszej  szkoły - Maciej Strzałkowski został nagrodzony za  zajęcie  II miejsce, Karolina Gurda za  wyróżnienie  w Olimpiadzie Ekologicznej Powiatu Pilskiego w kategorii szkół ponadpodstawowych.

DZ

 

2. grudnia 2019 r. w sali widowiskowej Młodzieżowego Domu Kultury „Iskra” w Pile odbyła się Olimpiada Wiedzy o HIV/AIDS pod hasłem „AIDS – wczoraj, dziś, jutro”. Wzięło w niej udział 34 uczniów z 12 szkół ponadpodstawowych powiatu pilskiego. Celem organizowanej Olimpiady było zaakcentowanie obchodów Światowego Dnia AIDS i poszerzenie wiedzy młodzieży w zakresie profilaktyki zakażeń wirusem HIV oraz kształtowanie pozytywnych postaw wobec ludzi żyjących z HIV i chorych na AIDS. Zadanie konkursowe polegało na rozwiązaniu testu, który składał się z 60 pytań z zakresu problematyki zakażeń wirusem HIV i choroby AIDS.

Naszą szkołę reprezentowali  uczniowie: Pola Pierzyńska z 1e, Alan Kirpa z 2e i Martyna Barteczka z 2e.

Komisja konkursowa przyznała I miejsce  uczennicy  Poli Pierzyńskiej, kolejny zwycięzca to Alan Kirpa (II miejsce), Martyna Barteczka zajęła V miejsce.

6. grudnia 2018r w Starostwie Powiatowym w Pile odbyło się uroczyste podsumowanie Olimpiady Wiedzy o HIV/AIDS pod hasłem „AIDS – wczoraj, dziś, jutro”

Gratulujemy!

DZ