W piątek 30 kwietnia 2021r. odbyło się Uroczyste Pożegnanie Maturzystów. W tym wyjątkowym roku Abiturienci oraz ich Rodzice mogli obejrzeć uroczystość online; była to transmisja "na żywo" za pośrednictwem kanału YouTube.
Gratulujemy nagrodzonym! Dziękujemy nauczycielom za trud włożony w pracę dydaktyczno-wychowawczą.
Wszystkim absolwentom życzymy powodzenia na maturze, dalszych sukcesów na polu naukowym, zadowolenia z pracy zawodowej oraz spełnienia w życiu osobistym.

>Beata Krzewińska<

 

zaproszenie 002

link do transmisji >> Uroczyste Zakończenie Roku Szkolnego 2020/2021 dla klas maturalnych

Kółko Prawne SWPS to cykl spotkań online dla uczniów zainteresowanych zawodem prawnika. Zajęcia przygotowane i prowadzone były przez dra hab. Adama Bodnara, prof. Uniwersytetu SWPS, Rzecznika Praw Obywatelskich. Webinaria odbywały się od lutego do kwietnia br i brało w nich udział 600 uczniów z całej Polski a wśród nich uczniowie z Nafty – Karol Leśniewicz z kl.1c oraz Szymon Kamuda z kl.3c.

Podczas spotkań online starano się przybliżyć uczniom zawód prawnika oraz pokazać, jaka jest jego rola w funkcjonowaniu nowoczesnego państwa. Uczniowie mieli okazję do poznania tajników zawodu - adwokata, sędziego, prawnika zajmującego się prawami zwierząt czy prawem w kulturze, sztuce i nowych technologiach. Gośćmi prof. Bodnara byli prawnicy, specjalizujący się w różnych obszarach :

· Sylwia Gregorczyk- Abram- Adwokat , jako obrońca praw obywatelskich.

· dr Magdalena Zmysłowska – Prawnik w świecie innowacji, nowych technologii gier komputerowych.

· dr Piotr Piesiewicz – Prawnik w świecie kultury, designu, sztuki i muzyki.

· Jarosław Gwizdak – Czy warto być sędzią?

· Karolina Kuszlewicz – Prawnik w służbie zwierząt.

· prof. Dr hab. Marek Chmaj – prawnik w funkcjonowaniu nowoczesnego państwa.

· prof. Adam Bodnar, dr Tomasz Lewandowski- przyszłość zawodu prawnika.

Krótka refleksja Karola Leśniewicza na temat webinarium niech będzie inspiracją do udziału w kolejnej edycji spotkań:

Kółko prawne SWPS to bardzo ciekawa seria spotkań. Dzięki nim, mogliśmy bliżej poznać zawód współczesnego prawnika, jak i szereg dziedzin w których może się specjalizować.

Spotkania odbywały się w formie rozmowy prowadzącego z gościem w oparciu o temat webinarium, uczestnicy mieli także możliwość zadawania pytań gościowi na dowolny temat związany z dziedziną prawa. Tematy były przedstawiane w sposób prosty, zrozumiały także dla osób nie zagłębionych w dziedzinie prawa.

Uważam, że był to bardzo dobry sposób przedstawienia zawodu, jak i procesu nauki związanej z prawem, tematy rozwiewały wątpliwości na temat kariery prawniczej.

>Iwona Narożny<

Warsztaty "Przewodnik Wizualny/Remiksy" przeprowadzone przez Dr Karola Jachymka były bardzo wartościowym merytorycznie, a zarazem bardzo przyjemnym doświadczeniem. Treści, z którymi zapoznał nas Dr Jachymek są przydatne i uniwersalne, a przekazane zostały w bardzo ciekawy i prosty sposób. Wszyscy uczestnicy warsztatów brali w nich z chęcią czynny udział.
Wykłady składały się z dwóch części, z których każda zaczynała się „rozgrzewką”. Podczas rozgrzewek między innymi wybraliśmy się na wirtualne spacery w różne zakątki świata, śledziliśmy muchę czy dokonywaliśmy trudnych wyborów pomiędzy majonezem a polonezem.
Po każdym z wykonanych zadań nagradzani byliśmy „żenującymi memami”, które w rzeczywistości były całkiem zabawne.
W pierwszej części spotkania rozmawialiśmy na temat tego czym właściwie są remiksy oraz tworzyliśmy ich własną definicję. Przywołaliśmy również definicję memów i wyjaśniliśmy, co tworzy tak zwany mem i jakie są jego cechy charakterystyczne. Rozważania na ten temat przyniosły wniosek, że mem również jest dobrym przykładem remiksu.
Podczas drugiej części zajęć stworzyliśmy własne memy, sami mogliśmy stworzyć remiks i wykazać się kreatywnością.
Kolejnym tematem jakim się zajęliśmy była intertekstualność. Poruszyliśmy kwestię remiksów klasycznych dzieł literackich takich jak chociażby „Duma i Uprzedzenie”. Podjęliśmy się również przydzielonego nam zadania, które polegało na stworzeniu w grupach naszej własnej przeróbki wybranej lektury, inspirując się twórczością autorów wattpada. Podczas tej części zajęć powstało wiele zabawnych i ciekawych propozycji remiksów.
Warsztaty zakończyliśmy krótkim podsumowaniem, w którym Dr Karol Jachymek zaproponowała nam wiele przykładów narzędzi do własnej realizacji remiksów.
Spotkanie z Dr Jachymkiem było jak już wspomniałam bardzo pozytywnym doświadczeniem, które pozwoliło nam nauczyć się wiele rzeczy w interesującej i angażującej formie. Warsztaty z pewnością uświadomiło wielu z nas, że remiksy to temat sięgający dużo szerzej niż dotychczas myśleliśmy.
 
Tekst: Julia Deckert
 
>Katarzyna Włodkowska<
 

W sobotę 17 kwietnia 2021r. odbyły się Wirtualne Drzwi Otwarte "Nafty". W tym roku gościliśmy kandydatów do klas pierwszych za pośrednictwem aplikacji Teams. Po wybraniu zespołu przedmiotowego uczniowie klas ósmych mieli możliwość porozmawiać na żywo i dowiedzieć się więcej o szkole i ofercie edukacyjnej.

Mamy nadzieję, że nasze wspólne rozmowy pomogą ósmoklasistom w jakże ważnej decyzji wyboru kierunku dalszego kształcenia.

Życzymy im i powodzenia!

Corocznie, od 1950r., w dniu 7 kwietnia, w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Każdego roku motyw przewodni Światowego Dnia Zdrowia poświęcony jest innej tematyce, która podkreśla priorytetowy obszar problemów w obszarze zdrowia publicznego na świecie.

Tematem przewodnim Światowego Dnia Zdrowia w 2021r., jest 

„Budowanie  sprawiedliwszego i  zdrowszego  świata dla wszystkich”

Nasz świat jest nierówny

Motyw przewodni związany jest z obecną sytuacją epidemiologiczną i działaniami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. Obecna sytuacja epidemiologiczna podkreśla istotne znaczenie służby zdrowia, dostępu  do leczenia, a przede  wszystkim rolę personelu medycznego w czasie pandemii. Jednak działania zmierzające do powyższego celu każdy z nas może podejmować w swoim otoczeniu, poprzez promocję zdrowego stylu życia, zachęcanie do badań profilaktycznych i dbania o zdrowie swoje i swoich najbliższych. W tym trudnym okresie pandemii powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. 

Na całym świecie niektóre grupy mają trudności z zaspokojeniem potrzeb bytowych, są z niewielkimi dochodami dziennymi, mają gorsze warunki mieszkaniowe i wykształcenie, mniejsze możliwości zatrudnienia, doświadczają większej nierówności płci i mają niewielki lub żaden dostęp do bezpiecznych środowisk, czystej wody i powietrza, bezpieczeństwa żywnościowego i usług zdrowotnych. Prowadzi to do niepotrzebnego cierpienia, choroby, których można uniknąć i przedwczesnej śmierci. I szkodzi naszym społeczeństwom i gospodarkom. 

W tegorocznym Światowym Dniu Zdrowia wzywamy do podjęcia działań w celu wyeliminowania nierówności zdrowotnych w ramach całorocznej globalnej kampanii mającej na celu łączenie ludzi w celu budowania sprawiedliwszego i zdrowszego świata. Kampania podkreśla konstytucyjną zasadę WHO, zgodnie z którą „cieszenie się najwyższym osiągalnym standardem zdrowia jest jednym z podstawowych praw każdego człowieka, bez względu na rasę, religię, przekonania polityczne, warunki ekonomiczne czy społeczne”. 

Fakty i Liczby

  • Przewiduje się, że po raz pierwszy od 20 lat poziom ubóstwa na świecie wzrośnie i utrudni postęp w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. 
  • Do 60% ludzi mieszkających w niektórych krajach nie ma dostępu do podstawowych usług zdrowotnych. 
  • Ponad 1 miliard ludzi mieszkających w nieformalnych osiedlach lub slumsach stoi w obliczu zwiększonych wyzwań związanych z zapobieganiem infekcjom i przenoszeniu koronawirusa.
  • Cały region Azji i Pacyfiku stanowi prawie 82,5 miliona, czyli 32% międzynarodowych migrantów na świecie. 
  • 5,9 mln dzieci w regionie Azji i Pacyfiku jest zagrożonych, że nie wrócą do szkoły z powodu zakłóceń w edukacji i ekonomicznych skutków pandemii. 
  • 52% ludności regionu Azji i Pacyfiku nie ma połączenia z Internetem. 

Dołącz do kampanii na rzecz bardziej sprawiedliwego i zdrowszego świata.

Obecna sytuacja epidemiczna oraz związane z tym zmiany w funkcjonowaniu społecznym mogą znacząco wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. W tym okresie powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i niezwykle ważne zdrowie psychiczne.

Więcej informacji na stronie internetowej www.gov.pl - 10 rad dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii, zasady dotyczące Zdrowego Żywienia i Stylu Życia znajdują się na stronie internetowej www.izz.waw.pl

10 rad dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii 

  1. Nie pozwól, by nadmiar informacji pogorszył Twój nastrój. 
  2. Dbaj o podtrzymywanie kontaktów społecznych w bezpieczny sposób. 
  3. Codziennie przez co najmniej 30 min uprawiaj bezpieczną dla Ciebie i innych aktywność fizyczną. 
  4. Dbaj o swoje zdrowie fizyczne - odżywiaj się prawidłowo, zadbaj o odpowiednio długi sen. 
  5. Jeśli przebywasz w domu, zaplanuj jak spędzić czas izolacji. 
  6. Postaraj się utrzymywać stały plan dnia. 
  7. Dbaj o bezpieczeństwo w sytuacji kiedy musisz wyjść z domu. 
  8. Unikaj radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek. 
  9. Zastanów się, czy komuś z Twoich bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc. 
  10. Chorzy i te osoby, które czekają na wyniki badań, czy odbywają kwarantannę  wymagają szczególnej troski i opieki.  

Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży 

W tym okresie, w którym dorośli przeżywają niepokój i niepewność, szczególną uwagę należy poświęcić zdrowiu psychicznemu najmłodszych. 

10 rad jak rodzice mogą zadbać o samopoczucie dzieci

  1.  Rozmawiaj z dzieckiem o epidemii i zmianach w codziennym planie rodziny w sposób dostosowany do jego wieku i rozwoju. 
  2. Rozmawiaj z dziećmi i nastolatkami o tym, jak się czują w tej sytuacji.
  3. Chroń dzieci przed informacjami i obrazami niedostosowanymi do ich wieku, które mogą budzić niepokój. 
  4. Utrzymuj kontakt z rodziną i bliskimi. 
  5. Umożliwiaj młodszym dzieciom telefoniczny kontakt z rówieśnikami. 
  6. Postaraj się zaplanować nowy rozkład dnia.
  7. Dbaj o prawidłową dietę i aktywność fizyczną Twojego dziecka
  8. Obserwuj czy dziecko wykazuje niepokojące objawy stresu.
  9. Wytłumacz starszym dzieciom na czym polega społeczna odpowiedzialność.
  10. Pamiętaj o tym, że dziecko cię naśladuje.

Link do strony: Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży - Koronawirus: informacje i zalecenia - Portal Gov.pl (www.gov.pl)