Oto tworzymy i otrzymujemy ogromny zasób wiedzy nieustannie uzupełnianej, odświeżanej i demokratycznie dostępnej, praktycznie z każdego miejsca na Ziemi. (Olga Tokarczuk o Wikipedii)
 
Klasa medialna Niebanalni Medialni miała przyjemność uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez Klarę Sielicką-Baryłkę dotyczących Wikipedii.
✅ W ramach programu doświadczona wikipedystka, podzieliła się swoim doświadczeniem i przekazała know-how w zakresie praktycznych umiejętności, dotarcia do otwartych zasobów i uatrakcyjnienia lekcji.
✅ Była to także okazja do pogłębionych rozmów na tematy takie jak rzetelność informacji, świadome i etyczne tworzenie treści.
✅ Spotkanie było szansą na podniesienie kompetencji cyfrowych uczniów klasy medialnej.
 
>Katarzyna Włodkowska<
 
 
28 maja 2021r. uczniowie klasy 1c z Panią Justyną Szymańską, wzięli udział w zwiedzaniu i podziwianiu wystawy zorganizowanej przez Biuro Wystaw Artystycznych i Usług Plastycznych w Pile. Dotyczyła ona sztuki współczesnej, która była przedstawiona w dwóch wystawach. Pierwsza ???? pt. „To co najbardziej proste, wydaje się wygięte” i druga ???????? pt. „We wnętrzu”. Wystawy nie miały jednej formy, lecz było ich kilka m.in. prezentacje filmowe, obrazy, instalacje przestrzenne, czy też zdjęcia. Uczniowie mieli za zadanie przemyśleć i zastanowić się, jaki może być przekaz danych dzieł i czy są one warte naszej uwagi. Ekspozycja zdobyła uznanie zwiedzających, pozostawiając w ich umysłach niezatarte wrażenia.
tekst i zdjęcia: Nikola Rubik
 
>Justyna Szymańska<
 

???????????????? Miliony książek w NASZEJ BIBLIOTECE ????????????????

Miło nam poinformować, że Nasza Szkoła jako❗JEDYNA ze SZKÓŁ ŚREDNICH❗w powiecie pilskim została instytucją partnerską Biblioteki Narodowej w Warszawie i udostępnia uczniom i nauczycielom ponad 3 mln książek (w tym chronione prawem autorskim) z Cyfrowej Wypożyczalni Publikacji Naukowych Academica.
 
????Utwory chronione prawem autorskim można przeglądać w Bibliotece Szkolnej w godzinach 7.30 do 14.30 na przeznaczonym do tego celu komputerze.
????Publikacje z domeny publicznej dostępne są w otwartym Internecie na www.academica.edu.pl lub www.polona.pl.
????Na życzenie czytelników każda współczesna publikacja książkowa może zostać w ciągu kilku dni zdigitalizowana i dodana do zbiorów Academiki.
????ACADEMICA oferuje dostęp do pełnych tekstów ze zbiorów Biblioteki Narodowej.
 
Zapraszamy serdecznie!
>Joanna Drabowicz<
 
Z cyklu "Pasje naszych czytelników" zapraszamy na wędrówkę po polskich lasach i łąkach, w którą zabierze Was uczennica klasy 2e Julia Maślanka.
 
❗ Finalistka Ogólnopolskiego Konkurs Fotografii Przyrodniczej ,,Dzikie, piękne, polskie!" zorganizowanego na 25-lecie Związku Polskich Fotografów Przyrody,
❗ Laureatka Konkursu online "Zdjęcie miesiąca" zorganizowanego przez Związek Pracodawców Polskich Parków Narodowych.
 
Gratulujemy autorce wrażliwego i wnikliwego spojrzenia na otaczający nas świat!
 
???? Wszystkich uczniów, którzy mają jakiekolwiek hobby (malują, rysują, kolekcjonują, piszą, tańczą, grają, śpiewają) i chcieliby podzielić się tą informacją z innymi, zapraszamy do kontaktu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Postaramy się w ciekawy sposób pokazać bogactwo Waszych zamiłowań i wypromować Was wśród uczniów naszej szkoły.
 
>Joanna Drabowicz<
 
 
Kolejny etap realizacji programu BEING AWARE OF WORLD OF BUSINESS ON LINE - ERASMUS+ za nami.
???? W dniach 10-14 maja 2021 nasi uczniowie: Hanna Paluszkiewicz, Monika Witek, Hanna Helak, Katarzyna Szczygłowska, Natalia Kosik, Wojciech Półgęsek, Karolina KlimczakKryspin Kitowicz reprezentowali naszą szkołę podczas spotkań on-line z parterami ERASMUS+ z Bułgarii, Rumunii i Włoch.
???? Nasi uczniowie zaprezentowali naszą szkołę i region oraz poznali miejsca z których pochodzą nasi partnerzy.
???? Tematem spotkania były możliwości związane z turystyką w każdym z regionów i sposoby ich promowania online.
???? Mieliśmy okazję nawiązać międzynarodowe znajomości, poszerzyć swoją wiedzę na temat krajów Europy i możliwości związanych z promocją danego regiony w mediach społecznościowych i innych narzędzi on-line.
???? Była to też okazja do sprawdzenia się w komunikacji e języku angielskim i obsłudze narzędzi do komunikacji i tworzenia grafik i folderów on-line.
???? Nasza drużyna spisała się na medal i godnie reprezentowała szkołę i Polskę.
 
>Marta Gabryś<
 
✒️ Uczniowie klasy 1c mieli przyjemność brać udział w warsztatach z języka czeskiego.
✒️ Były one prowadzone przez Panią Vitię Hoffmann. Jest to czeska nauczycielka mieszkająca w Polsce, która zajmuje się nauczaniem za pomocą sztuk wizualnych. Prowadzi swój fanpage na Facebooku „Miluju & Maluju”, co po polsku znaczy „Kocham i Maluję”. Można tam znaleźć więcej informacji, na czym dokładnie polega jej praca . Odznacza się wielkim talentem plastycznym, jest bardzo skromną i ciepłą osobą.
✒️ Warsztaty prowadzone przez Panią Vitię miały na celu wprawić w ruch większą część naszego mózgu.
✒️ Uczyliśmy się podstawowych słówek, ortografii, różnic i podobieństw w języku polskim i czeskim.
✒️ Mieliśmy za zadanie słuchać tego co mówi Pani, ale też rysować to co chcemy napisać i pomyśleć z czym dany wyraz nam się kojarzy. Nie obyło się bez żartów i radosnej atmosfery miedzy uczestnikami.
✒️ W drugiej części spotkania Pani Hoffman opowiedziała nam ciekawostki o kraju jakim są Czechy i o jego kulturze. Zostały nam pokazane piękne miejsca, gdzie możemy się wybrać. Wszystkim moim rówieśnikom bardzo podobały się te warsztaty. Niestety, zajęcia trwały tylko 45min.
✒️ Mamy nadzieję, że jeszcze raz spotkamy się z Panią Vitią Hoffmann, ponieważ lekcja z nią była dla nas czystą przyjemnością i mogliśmy się przy tym wiele nauczyć.
 
Nikola Rubik 1c
 
>Katarzyna Włodkowska<
 
 
Przez ostatnie dwa miesiące troje uczniów z klasy 2c w składzie: Kasia Szczygłowska, Hania Helak oraz Maciej Mackiewicz uczestniczyło w warsztatach MASTERCLASS - szkoła filmowania. Uczniowie brali udział w inspirujących spotkaniach m.in. z Mateuszem Pacewiczem, czyli scenarzystą Bożego Ciała, aktorem Mateuszem Damięckim, a także z wieloma innymi wybitnymi osobami związanymi ze światem filmu. Miały one na celu kształcenie nas między innymi w  scenariopisarstwie, reżyserii, produkcji filmowej, montażu, a także wielu innych. Finalnym punktem warsztatów było nagranie filmów krótkometrażowych w Warszawie, które odbyło się w dniach 8-9 maja. Aktualnie czekamy na rezultaty naszych nagrań, które poznamy już 18 maja. Były to niezwykłe, inspirujące chwile, z których wyciągnęliśmy ogrom wiedzy, zawiązaliśmy wiele nowych znajomości, a także mogliśmy sprecyzować nasze plany pod kątem wyboru kariery zawodowej.
Kasia Szczygłowska, 2c
 
>Katarzyna Włodkowska<
 
 
W piątek 30 kwietnia 2021r. odbyło się Uroczyste Pożegnanie Maturzystów. W tym wyjątkowym roku Abiturienci oraz ich Rodzice mogli obejrzeć uroczystość online; była to transmisja "na żywo" za pośrednictwem kanału YouTube.
Gratulujemy nagrodzonym! Dziękujemy nauczycielom za trud włożony w pracę dydaktyczno-wychowawczą.
Wszystkim absolwentom życzymy powodzenia na maturze, dalszych sukcesów na polu naukowym, zadowolenia z pracy zawodowej oraz spełnienia w życiu osobistym.

>Beata Krzewińska<

 

Kółko Prawne SWPS to cykl spotkań online dla uczniów zainteresowanych zawodem prawnika. Zajęcia przygotowane i prowadzone były przez dra hab. Adama Bodnara, prof. Uniwersytetu SWPS, Rzecznika Praw Obywatelskich. Webinaria odbywały się od lutego do kwietnia br i brało w nich udział 600 uczniów z całej Polski a wśród nich uczniowie z Nafty – Karol Leśniewicz z kl.1c oraz Szymon Kamuda z kl.3c.

Podczas spotkań online starano się przybliżyć uczniom zawód prawnika oraz pokazać, jaka jest jego rola w funkcjonowaniu nowoczesnego państwa. Uczniowie mieli okazję do poznania tajników zawodu - adwokata, sędziego, prawnika zajmującego się prawami zwierząt czy prawem w kulturze, sztuce i nowych technologiach. Gośćmi prof. Bodnara byli prawnicy, specjalizujący się w różnych obszarach :

· Sylwia Gregorczyk- Abram- Adwokat , jako obrońca praw obywatelskich.

· dr Magdalena Zmysłowska – Prawnik w świecie innowacji, nowych technologii gier komputerowych.

· dr Piotr Piesiewicz – Prawnik w świecie kultury, designu, sztuki i muzyki.

· Jarosław Gwizdak – Czy warto być sędzią?

· Karolina Kuszlewicz – Prawnik w służbie zwierząt.

· prof. Dr hab. Marek Chmaj – prawnik w funkcjonowaniu nowoczesnego państwa.

· prof. Adam Bodnar, dr Tomasz Lewandowski- przyszłość zawodu prawnika.

Krótka refleksja Karola Leśniewicza na temat webinarium niech będzie inspiracją do udziału w kolejnej edycji spotkań:

Kółko prawne SWPS to bardzo ciekawa seria spotkań. Dzięki nim, mogliśmy bliżej poznać zawód współczesnego prawnika, jak i szereg dziedzin w których może się specjalizować.

Spotkania odbywały się w formie rozmowy prowadzącego z gościem w oparciu o temat webinarium, uczestnicy mieli także możliwość zadawania pytań gościowi na dowolny temat związany z dziedziną prawa. Tematy były przedstawiane w sposób prosty, zrozumiały także dla osób nie zagłębionych w dziedzinie prawa.

Uważam, że był to bardzo dobry sposób przedstawienia zawodu, jak i procesu nauki związanej z prawem, tematy rozwiewały wątpliwości na temat kariery prawniczej.

>Iwona Narożny<

Warsztaty "Przewodnik Wizualny/Remiksy" przeprowadzone przez Dr Karola Jachymka były bardzo wartościowym merytorycznie, a zarazem bardzo przyjemnym doświadczeniem. Treści, z którymi zapoznał nas Dr Jachymek są przydatne i uniwersalne, a przekazane zostały w bardzo ciekawy i prosty sposób. Wszyscy uczestnicy warsztatów brali w nich z chęcią czynny udział.
Wykłady składały się z dwóch części, z których każda zaczynała się „rozgrzewką”. Podczas rozgrzewek między innymi wybraliśmy się na wirtualne spacery w różne zakątki świata, śledziliśmy muchę czy dokonywaliśmy trudnych wyborów pomiędzy majonezem a polonezem.
Po każdym z wykonanych zadań nagradzani byliśmy „żenującymi memami”, które w rzeczywistości były całkiem zabawne.
W pierwszej części spotkania rozmawialiśmy na temat tego czym właściwie są remiksy oraz tworzyliśmy ich własną definicję. Przywołaliśmy również definicję memów i wyjaśniliśmy, co tworzy tak zwany mem i jakie są jego cechy charakterystyczne. Rozważania na ten temat przyniosły wniosek, że mem również jest dobrym przykładem remiksu.
Podczas drugiej części zajęć stworzyliśmy własne memy, sami mogliśmy stworzyć remiks i wykazać się kreatywnością.
Kolejnym tematem jakim się zajęliśmy była intertekstualność. Poruszyliśmy kwestię remiksów klasycznych dzieł literackich takich jak chociażby „Duma i Uprzedzenie”. Podjęliśmy się również przydzielonego nam zadania, które polegało na stworzeniu w grupach naszej własnej przeróbki wybranej lektury, inspirując się twórczością autorów wattpada. Podczas tej części zajęć powstało wiele zabawnych i ciekawych propozycji remiksów.
Warsztaty zakończyliśmy krótkim podsumowaniem, w którym Dr Karol Jachymek zaproponowała nam wiele przykładów narzędzi do własnej realizacji remiksów.
Spotkanie z Dr Jachymkiem było jak już wspomniałam bardzo pozytywnym doświadczeniem, które pozwoliło nam nauczyć się wiele rzeczy w interesującej i angażującej formie. Warsztaty z pewnością uświadomiło wielu z nas, że remiksy to temat sięgający dużo szerzej niż dotychczas myśleliśmy.
 
Tekst: Julia Deckert
 
>Katarzyna Włodkowska<
 

W sobotę 17 kwietnia 2021r. odbyły się Wirtualne Drzwi Otwarte "Nafty". W tym roku gościliśmy kandydatów do klas pierwszych za pośrednictwem aplikacji Teams. Po wybraniu zespołu przedmiotowego uczniowie klas ósmych mieli możliwość porozmawiać na żywo i dowiedzieć się więcej o szkole i ofercie edukacyjnej.

Mamy nadzieję, że nasze wspólne rozmowy pomogą ósmoklasistom w jakże ważnej decyzji wyboru kierunku dalszego kształcenia.

Życzymy im i powodzenia!

Corocznie, od 1950r., w dniu 7 kwietnia, w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Każdego roku motyw przewodni Światowego Dnia Zdrowia poświęcony jest innej tematyce, która podkreśla priorytetowy obszar problemów w obszarze zdrowia publicznego na świecie.

Tematem przewodnim Światowego Dnia Zdrowia w 2021r., jest 

„Budowanie  sprawiedliwszego i  zdrowszego  świata dla wszystkich”

Nasz świat jest nierówny

Motyw przewodni związany jest z obecną sytuacją epidemiologiczną i działaniami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. Obecna sytuacja epidemiologiczna podkreśla istotne znaczenie służby zdrowia, dostępu  do leczenia, a przede  wszystkim rolę personelu medycznego w czasie pandemii. Jednak działania zmierzające do powyższego celu każdy z nas może podejmować w swoim otoczeniu, poprzez promocję zdrowego stylu życia, zachęcanie do badań profilaktycznych i dbania o zdrowie swoje i swoich najbliższych. W tym trudnym okresie pandemii powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. 

Na całym świecie niektóre grupy mają trudności z zaspokojeniem potrzeb bytowych, są z niewielkimi dochodami dziennymi, mają gorsze warunki mieszkaniowe i wykształcenie, mniejsze możliwości zatrudnienia, doświadczają większej nierówności płci i mają niewielki lub żaden dostęp do bezpiecznych środowisk, czystej wody i powietrza, bezpieczeństwa żywnościowego i usług zdrowotnych. Prowadzi to do niepotrzebnego cierpienia, choroby, których można uniknąć i przedwczesnej śmierci. I szkodzi naszym społeczeństwom i gospodarkom. 

W tegorocznym Światowym Dniu Zdrowia wzywamy do podjęcia działań w celu wyeliminowania nierówności zdrowotnych w ramach całorocznej globalnej kampanii mającej na celu łączenie ludzi w celu budowania sprawiedliwszego i zdrowszego świata. Kampania podkreśla konstytucyjną zasadę WHO, zgodnie z którą „cieszenie się najwyższym osiągalnym standardem zdrowia jest jednym z podstawowych praw każdego człowieka, bez względu na rasę, religię, przekonania polityczne, warunki ekonomiczne czy społeczne”. 

Fakty i Liczby

  • Przewiduje się, że po raz pierwszy od 20 lat poziom ubóstwa na świecie wzrośnie i utrudni postęp w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. 
  • Do 60% ludzi mieszkających w niektórych krajach nie ma dostępu do podstawowych usług zdrowotnych. 
  • Ponad 1 miliard ludzi mieszkających w nieformalnych osiedlach lub slumsach stoi w obliczu zwiększonych wyzwań związanych z zapobieganiem infekcjom i przenoszeniu koronawirusa.
  • Cały region Azji i Pacyfiku stanowi prawie 82,5 miliona, czyli 32% międzynarodowych migrantów na świecie. 
  • 5,9 mln dzieci w regionie Azji i Pacyfiku jest zagrożonych, że nie wrócą do szkoły z powodu zakłóceń w edukacji i ekonomicznych skutków pandemii. 
  • 52% ludności regionu Azji i Pacyfiku nie ma połączenia z Internetem. 

Dołącz do kampanii na rzecz bardziej sprawiedliwego i zdrowszego świata.

Obecna sytuacja epidemiczna oraz związane z tym zmiany w funkcjonowaniu społecznym mogą znacząco wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. W tym okresie powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i niezwykle ważne zdrowie psychiczne.

Więcej informacji na stronie internetowej www.gov.pl - 10 rad dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii, zasady dotyczące Zdrowego Żywienia i Stylu Życia znajdują się na stronie internetowej www.izz.waw.pl

10 rad dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii 

  1. Nie pozwól, by nadmiar informacji pogorszył Twój nastrój. 
  2. Dbaj o podtrzymywanie kontaktów społecznych w bezpieczny sposób. 
  3. Codziennie przez co najmniej 30 min uprawiaj bezpieczną dla Ciebie i innych aktywność fizyczną. 
  4. Dbaj o swoje zdrowie fizyczne - odżywiaj się prawidłowo, zadbaj o odpowiednio długi sen. 
  5. Jeśli przebywasz w domu, zaplanuj jak spędzić czas izolacji. 
  6. Postaraj się utrzymywać stały plan dnia. 
  7. Dbaj o bezpieczeństwo w sytuacji kiedy musisz wyjść z domu. 
  8. Unikaj radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek. 
  9. Zastanów się, czy komuś z Twoich bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc. 
  10. Chorzy i te osoby, które czekają na wyniki badań, czy odbywają kwarantannę  wymagają szczególnej troski i opieki.  

Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży 

W tym okresie, w którym dorośli przeżywają niepokój i niepewność, szczególną uwagę należy poświęcić zdrowiu psychicznemu najmłodszych. 

10 rad jak rodzice mogą zadbać o samopoczucie dzieci

  1.  Rozmawiaj z dzieckiem o epidemii i zmianach w codziennym planie rodziny w sposób dostosowany do jego wieku i rozwoju. 
  2. Rozmawiaj z dziećmi i nastolatkami o tym, jak się czują w tej sytuacji.
  3. Chroń dzieci przed informacjami i obrazami niedostosowanymi do ich wieku, które mogą budzić niepokój. 
  4. Utrzymuj kontakt z rodziną i bliskimi. 
  5. Umożliwiaj młodszym dzieciom telefoniczny kontakt z rówieśnikami. 
  6. Postaraj się zaplanować nowy rozkład dnia.
  7. Dbaj o prawidłową dietę i aktywność fizyczną Twojego dziecka
  8. Obserwuj czy dziecko wykazuje niepokojące objawy stresu.
  9. Wytłumacz starszym dzieciom na czym polega społeczna odpowiedzialność.
  10. Pamiętaj o tym, że dziecko cię naśladuje.

Link do strony: Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży - Koronawirus: informacje i zalecenia - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Zapraszamy Was Uczniowie oraz Rodzice na Wirtualne Drzwi Otwarte 

Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica, 

które odbędą się w sobotę 17 kwietnia 2021r. od 10.00  do 13.00

W tym roku ze względu na pandemię nie mamy możliwości rozmawiać osobiście z kandydatami do klas pierwszych i ich rodzicami, tak jak to było w latach ubiegłych podczas Powiatowych Targów Edukacyjnych i Drzwi Otwartych Szkoły.  

Dlatego stworzyliśmy Państwu możliwość konsultacji/rozmowy z nauczycielami „Nafty” za pośrednictwem aplikacji Teams. „Wchodząc” na wybrane spotkanie poprzez kliknięcie linku będziecie mogli Państwo uzyskać odpowiedź na wszelkie pytania dotyczące szkoły, rozwiać wątpliwości co do wyboru profilu klasy.  

Aby dołączyć do spotkania najłatwiej jest skorzystać z komputera, na którym uczeń klasy ósmej (lub młodszy) jest zalogowany na Teamsie, a następnie kliknąć na jeden z niżej podanych  linków. 

Jeżeli któryś z rodziców nie ma w danym momencie dostępu do komputera, na którym zalogowane jest jego dziecko, powinien kliknąć na link z przeglądarki Chrome, a następnie po zainstalowaniu Teamsa, i wpisaniu swojego imienia i nazwiska dostać się na spotkanie. 

Na początek proponujemy obejrzenie 10 minutowego >> FILMU o SZKOLE <<  

Linki do spotkań (aktywne 17.04 godz. 10.00 – 13.00): 

Zasady rekrutacji ----> Link do spotkania online

Dyrekcja ----> Link do spotkania online

Internat ----> Link do spotkania online

Biologia ----> Link do spotkania online

Chemia ----> Link do spotkania online

Geografia ----> Link do spotkania online

Przedmioty ścisłe ----> Link do spotkania online

Przedmioty humanistyczne ----> Link do spotkania online

Język angielski ----> Link do spotkania online

Język niemiecki i francuski ----> Link do spotkania online

Edukacja medialna ----> Link do spotkania online

Edukacja artystyczna ----> Link do spotkania online

Zapraszamy do obejrzenia 3,5 minutowego filmu o działaniach Samorządu Uczniowskiego, który przygotowali dla Was uczniowie >> Film Samorządu Uczniowskiego <<

Serdecznie zapraszamy!

>> zasady rekrutacji

>> więcej o rekrutacji

 
Zapraszamy także na:

???? Facebook

???? Instagram

 

Dnia 23.03.2021 r. wychowanki z grupy II uczestniczyły w zajęciach kulinarnych zorganizowanych przez wychowawcę Beatę Mesek. Dziewczęta tym razem przygotowały ciasto na tradycyjne babeczki wielkanocne. Upieczone babeczki zostały polane czekoladą oraz słodkim lukrem.

Zajęcia kulinarne okazały się dobrym pomysłem na aktywne spędzenie wolnego czasu.

>Beata Mesek<